Het aanbod van digitale zorg in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) is enorm en ontwikkelt zich razendsnel. De afgelopen twee decennia is er een breed aanbod van digitale interventies beschikbaar gekomen, maar implementatie in de praktijk blijkt lastig en blijft ver achter bij eerdere verwachtingen. Ondanks de ervaringen die zijn opgedaan tijdens de coronapandemie, is digitale zorg nog steeds onvoldoende ingebed en geïntegreerd als regulier onderdeel van routinematige zorg. De zorgstandaard digitale zorg helpt professionals in de ggz om grip te krijgen op de mogelijkheden van digitale zorg binnen het werkveld. De zorgstandaard digitale zorg geeft zorgprofessionals, patiënten, naasten en ggz-organisaties handvatten om digitale zorg in de praktijk toe te passen. Dat proces valt of staat met het hebben van een visie op digitale zorg.
De zorgstandaard digitale zorg is de herziening van de generieke module eHealth uit 2017.
Kernaanbeveling in deze zorgstandaard: Digitale zorg is geschikt voor iedere patiënt met digitale vaardigheden en faciliteiten
De ggz in Nederland is voortdurend in beweging en staat voor meerdere uitdagingen, waaronder het grote personeelstekort en lange wachtlijsten. Voor beide problemen kan digitale zorg ter ondersteuning worden ingezet. Het lijkt verleidelijk om het gat dat in de ggz ontstaat door te weinig zorgpersoneel op te vullen met digitale zorg. Maar zo eenvoudig is dat - meestal - niet. Het is raadzaam om als zorgorganisatie of - professional een weloverwogen, realistische aanpak te doorlopen die van bestuurlijk tot individueel niveau rekening houdt met de huidige en toekomstige mogelijkheden. Het inzetten van digitale zorg moet niet worden gezien als een doel op zich, maar als middel om passende zorg te bieden en de kwaliteit van de zorg te verbeteren.
Het aanbod van digitale zorg in de ggz is enorm en ontwikkelt zich razendsnel. Zo zal kunstmatige intelligentie (AI) een steeds grotere rol gaan spelen binnen de zorg. Digitale zorg heeft voldoende mogelijkheden om gebruikt te worden binnen alle fasen van het zorgproces voor mensen met psychische problemen. Het toepassen van digitale zorg in de ggz is complex en vergt commitment en tijd van het management en de zorgprofessionals. De afweging om digitale ondersteuning in te zetten kan daarom lastig zijn.