Op 3 augustus dit jaar vond de jaarlijkse Amsterdam Canal Parade plaats en RTL was erbij. Onze boodschap was ‘Be Sweet!’: een oproep aan iedereen in Nederland om wat liever voor elkaar te zijn, en te blijven. We ervaren een toename van online haat en maken ons zorgen over de effecten ervan.
De boodschap werd langs de grachten in Amsterdam met liefde omarmd. Het contrast met het geluid online was echter groot: ondanks onze oproep tot verbinding werd daar pijnlijk duidelijk waarom het nog zo erg nodig is om bij dit onderwerp stil te staan. In reactie op deze haat gaan we online het gesprek aan en blijven we zoeken naar de verbinding. In sommige gevallen lukt dat niet en zijn we genoodzaakt comments te verwijderen of, in een uitzonderlijk geval, commentsecties te sluiten. Actieve webcare is onderdeel van onze werkwijze, wat betekent dat onze social redacteuren zich vaak moeten verhouden tot dit onderwerp. Veel van hen geven aan dat online haat, intimidatie en negativiteit inmiddels een dagelijks onderdeel van hun werk is geworden.
De afgelopen maanden hebben we gewerkt aan een groot data-onderzoek, waarin we de mate van online haat op onze vier grootste Instagram-kanalen in kaart brengen. Hierbij hebben we tevens onderzocht of er groepen mensen zijn die specifiek doelwit zijn. De resultaten hebben we verzameld in dit rapport, waarin je in het hoofdstuk verantwoording ook kunt lezen hoe we dit onderzoek precies hebben aangepakt.
De cijfers hebben aan agenderend karakter. We blijven ons de komende tijd inzetten om onze deelnemers, talenten en journalisten te beschermen tegen haat en intimidatie, en zullen met onze collega’s werken aan aangescherpte richtlijnen die ook hen beschermen. We laten als RTL dit onderwerp niet los, want
haat mag nooit normaal worden.