Document: 18 pagina's
Samenvatting
Doelgroep
STOP4-7 is bedoeld voor kinderen van vier tot en met zeven jaar oud die ernstige externaliserende gedragsproblemen vertonen.
Daarnaast richten onderdelen van de interventie zich expliciet op de ouders van de betreffende kinderen en op de leerkrachten.
Doel
De interventie beoogt gedragsproblemen bij kinderen effectief aan te pakken om daarmee te voorkómen dat de kinderen met hun gedrag verder ontsporen en daarmee zichzelf en de maatschappelijke omgeving veel last bezorgen. Dit wordt bereikt middels het aanleren en versterken van prosociaal gedrag enerzijds en door het versterken van opvoedingsvaardigheden van ouders en leerkrachten anderzijds.
STOP4-7 behelst drie fasen: de intakefase, de trainings- of aanleerfase en de consolidatiefase. De trainingsfase is de kern van de interventie en bestaat uit drie groepstrainingen: een kindtraining (tien bijeenkomsten) gericht op de sociaalcognitieve ontwikkeling, een oudertraining (tien bijeenkomsten) en een training voor de leerkracht (vier bijeenkomsten) waarin ouders en leerkracht vaardigheden leren om met het gedrag van het kind om te kunnen gaan. De trainingen worden aangevuld met huis- en schoolbezoeken.
Materiaal
Er is een uitgebreide handleiding voor de drie trainingsonderdelen van de interventie.
Onderbouwing
Bij veel jonge kinderen van 4 tot 7 jaar is reeds sprake van antisociaal gedrag dat mogelijk kan evolueren tot gedragsstoornissen. Door directe training van het kind - cognitieve therapie en sociale vaardigheden - leert deze op een meer prosociale manier om te gaan met andere kinderen en zijn emoties beter te reguleren. Door training van de ouders en de leerkrachten leren zij het prosociale gedrag meer te bekrachtigen en uit te lokken, terwijl ze er tegelijk voor zorgen dat het antisociale gedrag geen winst meer oplevert. Het resultaat is dat het antisociaal gedrag vermindert en het prosociaal gedrag wordt versterkt.
Onderzoek
Uit al het uitgevoerde onderzoek (Vlaanderen en Nederland) blijkt dat STOP 4-7 significant positieve resultaten oplevert. De effectgroottes variëren van klein over middelgroot tot groot. Een groot deel van de kinderen verandert van status: van klinisch naar niet-klinisch.
Er is geen buitenlands onderzoek specifiek naar dit programma beschikbaar. Wel zijn er studies naar onderdelen van het programma beschikbaar.
Erkenning
Erkend door Deelcommissie jeugdzorg en psychosociale/pedagogische preventie d.d 05-02-2016 Oordeel: Effectief volgens eerste aanwijzingen
Toelichting: Stop 4-7 richt zich op kinderen, ouders en leerkrachten. Dit is een sterk punt. Onderzoek naar Stop 4-7 geeft eerste aanwijzingen dat de interventie positieve effecten heeft op onder andere externaliserend en internaliserend gedrag van kinderen van 4 tot 8 jaar en opvoedingsvaardigheden van de ouders.
De referentie naar dit document is: M. Elling (juli 2010). Databank effectieve jeugdinterventies: beschrijving 'STOP4-7 - Samen sterker Terug Op Pad'.Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut. Gedownload van www.nji.nl/jeugdinterventies