Ervaringen van zorgprofessionals als het gaat om gebruik van zorgstandaarden
Zorgprofessionals zijn doorgaans redelijk goed op de hoogte van het bestaan van de zorgstandaarden: 65% zegt dit helemaal of grotendeels te zijn en 15% zegt een beetje op de hoogte te zijn. Iets meer dan 70% vindt het dan ook tot hun functie behoren om de zorgstandaard te gebruiken (slechts 5% niet) en verwacht dat patiënten er baat bij hebben. De meerderheid van de zorgprofessionals geeft aan dat het duidelijk is hoe de zorgstandaarden gebruikt moeten worden, welke activiteiten uitgevoerd kunnen worden en vinden dat de standaarden gebaseerd zijn op feitelijk juiste kennis. Zorgprofessionals zien wel ruimte voor verbetering als het gaat over de materialen die nu beschikbaar zijn om de zorgstandaarden goed toe te kunnen passen.
In de ervaring van zorgprofessionals is het beleid rondom het gebruik van de zorgstandaarden en het beschikbaar stellen van benodigde materialen nog niet op orde. Slechts een heel klein deel zegt dat er formeel afspraken zijn vastgelegd over het gebruik van zorgstandaarden binnen de organisatie (13%). Veel weten niet of er afspraken zijn vastgelegd (45%), of zeggen dat het niet het geval is (42%). Zorgprofessionals maken de inschatting dat slechts een minderheid van hun collega’s binnen de organisatie met de zorgstandaarden werkt.
Belemmeringen in het gebruik
Factoren die zorgprofessionals belemmeren in het gebruik van de zorgstandaarden, zijn een gebrek aan tijd om zich in de zorgstandaard te verdiepen (er is weinig indirecte tijd beschikbaar, dus moet het in de eigen tijd), beperkte praktische toepasbaarheid (zorgstandaarden zijn niet concreet genoeg) en het ontbreken van eenduidige afspraken binnen de organisatie over het gebruik van de zorgstandaarden (borging ervan in handboeken etc.). Ook wordt genoemd dat de beschikbare tijd voor een behandeling het niet altijd toelaat de zorgstandaard goed na te leven.
Het gebruik van herstelgerichte zorgstandaarden
Het merendeel van de zorgprofessionals geeft aan dat het doel van elk van de herstelgerichte zorgstandaarden duidelijk is (zie figuur 1). Alle herstelgerichte zorgstandaarden worden voornamelijk gebruikt tijdens de behandeling (meer dan tijdens preventie, diagnostiek, bij de evaluatie van de behandeling of nazorg). Zorgprofessionals geven daarbij aan dat zij de herstelgerichte zorgstandaarden voornamelijk gebruiken:
Het wordt duidelijk dat bij alle zorgstandaarden de reden ‘Om de samenwerking met andere zorgverleners vorm te geven’ weinig wordt genoemd ten opzichte van de hierboven genoemde redenen.
Zorgprofessionals geven aan dat de zorgstandaarden doorgaans goed aansluiten bij wat zij nodig hebben om herstel van de patiënt te ondersteunen. Een klein aantal zorgprofessionals geeft aan dat zorstandaarden niet goed aansluiten bij de behandelprotocollen (<5%) of dat ze te ingewikkeld zijn om te gebruiken (<10%). Dit wordt toegeschreven aan factoren zoals wollig taalgebruik in de zorgstandaard, te algemene adviezen of vanwege gebruik in huisartsenzorg.